sâmbătă, 10 noiembrie 2007

Pisica cu picioare de magar

In timp ce mergeam spre Sinaia, ca sa nu ma plictisesc am scos din rucsac Curs de Logica de Nae Ionescu. Stiu ca nu este genul de carte de citit pe tren. De fapt am reusit sa citesc un capitol. Am dat peste un paragraf mai usurel cu aplicabilitate in realitatea de astazi, pe care il reproduc pe forum.

Noi traim o epoca foarte interesanta. Este un moment de transformare; am ajuns la o rascruce si fiecare se socoteste apt sa faca un plan pentru refacerea omenirii si a tarii, dupa cum este cu un plamin mai mare sau mai mic. Eu urmaresc pe oamenii acestia de multa vreme. Asta este meseria mea: sa stau la panda. Ce este dezastruos in activitatea teoretico-politica in tara romaneasca? Lipsa unitatii organice. Unul zice: Eu am descoperit economia dirijata. - Perfect. - Si, bineinteles, parlamentarismul. - Cum, bineinteles, parlamentarismul? Eu stiam ca parlamentarismul se leaga in existenta sa de capitalismul bancar. - Nu. El face economie dirijata si parlamentarism. Are o pisica si crede ca pisica poate sa aiba picioare de magar. Pisica are picioare de pisica. Si asta este caracteristic intregii noastre culturi in momentul de fata. (Am spus ca fac un excurs astazi.) In intreaga noastra cultura, e lipsa de unitate organica, de corelatii necesare. Romanul nu intelege aceasta legatura, peste care nu se poate trece, ca orice forma de cultura este o forma totala. In ficare moment, razboiul se face intr-un anumit fel. De ce? Viata este unitara. Totul se petrece armonic inlauntrul vietii.
Nae Ionescu, Curs de Logica, Capitolul XIV, Felurile Judecatilor

Probabil ca lucrurile nu s-au schimbat prea mult din epoca lui Nae Ionescu pana in zilele noastre, iar articolul ramane valabil...

2 comentarii:

Calu spunea...

Probabil din pisica asta se trage struto-camila...

Pollux spunea...

Tu stii mai bine cum e cu struto-camila... :)